Muutokset voivat lamauttaa tai innostaa. Silvoplee-ravintolassa on vuosien varrella ratkottu monta kiperää tilannetta koko henkilökunnan voimin yhdessä.
Näyttelijä, yrittäjä ja kouluttaja Satu Silvo perusti Silvoplee -ravintolansa Helsinkiin 20 vuotta sitten. Ravintola on suunnannäyttäjä kasvisruoassa erityisalueenaan raakaruoka. Ravintola-alalla muutoksia on jatkuvasti, ja erityisesti korona-aika haastoi ravintoloita ennennäkemättömällä tavalla.
”Muutokset ja haasteet, isommat ja pienemmät, ovat meille arkipäivää. Olemme pohtineet tilanteita paljon yhdessä. Olemme kehittäneet ja muuttaneet toimintaa ihan koko henkilökunnan kanssa. Se on mielestäni avain siihen, että olemme edelleen olemassa tällä vaativalla alalla”, kertoo Satu Silvo.
Yhdessä tekeminen tarkoittaa myös vuorovaikutusta. Vuorovaikutustaitoja voi aina kehittää ja kaikkien aktiivisuutta tarvitaan.
Ihmistä arvostava työkulttuuri on muutosvalmiuden pohja
Ensimmäisenä koronakeväänä ravintolat joutuivat joko muuttamaan konseptiaan rajusti tai vaihtoehtoisesti sulkemaan kokonaan. Isku oli kova myös Silvopleessä, mutta uusi tilanne toi mukanaan myös jotain hyvää. Yhdessä selviämisen henki vahvistui.
Silvopleessa jouduttiin miettimään, miten buffet-pöytä voidaan tarjota take-away -mallilla. Ratkaisu löytyi, kun koko henkilökunta otettiin mukaan ratkomaan tilannetta.
”Yrityksen ihmiset ovat ne asiantuntijat, jotka pystyvät ratkaisemaan tilanteet parhaiten. Täytyy luottaa henkilökuntaan. Itse ei voi olla kaikkien alojen asiantuntija”, Silvo toteaa. Samalla Silvopleelle tuli perustettua verkkokauppa.
Miten sitten konkreettisesti luodaan ongelmanratkaisuun keskittyvä kulttuuri tai tapa toimia? Henkilökunnassa jokaisen pitää tietää oma roolinsa ja vastuunsa. Lisäksi palautteenannon tavat pitää olla sovittuina.
”Aina puretaan tilanteet ja henkilökunta voi luottaa siihen, että asioista voi puhua”, Silvo kertoo.
Asiakasnäkökulma on menestyvän organisaation lähtökohta
Toimivan ratkaisun tarjoaminen asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin pitäisi olla kaikkien organisaatioiden tärkein tehtävä. Asiakkaiden tarpeet ja halut eivät ole muuttumattomia, vaan asiakaskäyttäytymisen muutokset haastavat yrityksiä muuttamaan omaa toimintaansa.
Loppujen lopuksi liiketoiminnassa on tärkeintä, miten asiakas tuotteen ja palvelun kokee. Asiakas viime kädessä maksaa laskun. ”Vain sillä loppupeleissä on merkitystä”, Silvo summaa.
Tule kuulemaan lisää aiheesta:
Tervetuloa Kasvetaan yhdessä -hankkeen tapahtumaan 24.8.2022 klo 15-17.30 Krapin pajaan, Rantatie 2, Tuusula.
Satu Silvo kertoo tilaisuudessa Kauhusta kankea vai innokas ja notkea – muutosvalmius ja yhteisöllisyys yrityksen menestystekijöinä, miten hän on henkilökunnan kanssa ratkonut kiperiä haasteita menestyksellisesti ja antaa vinkkinsä muiden hyödyksi.
Lyhyessä valmennussessiossa pääset lisäksi testaamaan konkreettisia työkaluja muutosvalmiuden kehittämiseksi omassa yrityksessäsi tai organisaatiossa, jossa työskentelet.
Tutustu ohjelmaan TÄSTÄ.
Kasvetaan yhdessä -hanke saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta, ja sitä toteuttavat Laurea-ammattikorkeakoulu ja Työterveyslaitos.
Kasvetaan yhdessä -hanke tukee pienten ja keskisuurten yritysten muutoskyvykkyyttä, resilienssiä, jatkuvaa kehittämistä ja koronapandemiasta toipumista.